مجله اینترنتی شهوت، آبرو، شهرت؛ به بهانه ادعای اخیر ریحانه پارسا - سرپی

سرپی: ادعاهای اخیر ریحانه پارسا، البته محل تردید بسیاری دارد، اما قبل از این بارها و بارها بازیگران سینما از فضای مبهم و پیشنهادات بی‌شرمانه در پشت دوربین گفته‌اند، در ایران البته معمولا افشاگری‌ها بدون اسم می‌ماند، برخلاف هالیوود که خیلی روشن و شفاف پای طرفین وسط می‌آید.

 

در چند روز گذشته ریحانه پارسا در شبکه‌های اجتماعی از تجربیات تلخ آزار جنسی‌اش گفت و نام کارگردان شناخته‌شده‌ای نیز مطرح شد. صحت این ماجرا‌ها باید از جانب مراجع قضایی بررسی شود، گو این که هاتف علیمردانی(کارگردان سینما) دیروز طی صحبت‌های خواست که حرمت اسم افراد حفظ شود، منظور او سیاوش اسعدی(کارگردانی که از سمت ریحانه پارسا متهم شده) بود، کارگردانی که  با فیلم موفق «درخونگاه» به سبک سینمایی خاصی رسیده و البته سابقا همسر «نورا هاشمی» دخترِ مهدی هاشمی و گلاب آدینه هم بوده، اصلا یکی از نقاط تاریک ماجرا، حمله زامبی‌های مجازی به «نورا» بوده! خیلی بی‌ربط و نابهنگام!

 

 البته یک‌سرِ این ماجراها به جنبش «می‌تو» ربط پیدا می‌کند و سرِ دیگر ماجرا هم به شهرت‌طلبیِ احتمالی آدمی مثل ریحانه پارسا، اما در هر صورت نمی‌شود قضاوت کرد و کار را باید به محاکم نظارتی سپرد. این مطلب نگاهی به ماجراهای جنجالی پشت دوربین دارد، جایی که شهوت، آبرو را بر باد می‌دهد. بخش‌هایی از این مطلب از «ویجیاتو» برداشته شده.

 

اولین رسوایی بزرگ هالیوود

 

«راسکو آربوکل» کمدین که به نام فَتی آربوکل هم مشهور است در سال ۱۹۲۱ در یکی از مهمانی‌های پر سروصدا و وحشیانه آن دوره هالیوود شرکت کرد و چندی بعد به اتهام قتل محاکمه شد.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

ماجرا ازاین‌قرار است که در همان مهمانی به بازیگر جوان به نام «ویرجینیا رپی» تعرض شد که یک روز بعد در اثر پارگی مثانه از دنیا رفت. «آربوکل» به‌عنوان یکی از متهمان اصلی پس از سه بار محاکمه از اتهام تجاوز و قتل تبرئه شد. این رسوایی تأثیر عمیقی بر زندگی حرفه‌ای او گذاشت و با وجود تبرئه شدن هیچ‌وقت نتوانست محبوبیت ازدست‌رفته‌اش را بازگرداند.

رسوایی ارول فلین

 

بازیگر معروف «ارول فلین» به مدت دو سال با «بورلی آدلند» ۱۵ ساله رابطه داشت. البته در همان دوره «فلین» به دو مورد رابطه با افراد زیر سن قانونی متهم شد که بعد‌ها از این اتهام تبرئه شد.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

«آدلند» دراین‌باره به نشریه People گفت: «خیلی قوی بود، من گریه می‌کردم. او لباسم را پاره کرد و مرا به اتاق دیگری برد. در تمام آن لحظات تنها به این فکر می‌کردم که جواب مادرم را چه بدهم».

جوآن کالینز و ماجرای کلئوپاترا

 

«جوآن کالینز» بازیگر معروف روایت جالبی از آزار جنسی در هالیوود دارد. ظاهراً او فقط به این دلیل که حاضر نشد با مدیر استودیو رابطه داشته باشد بازی در نقش کلئوپاترا را از دست میدهد. کالینز می‌گوید:

 

آزار جنسی در هالیوود

 

«من دو بار برای نقش کلئوپاترا تست دادم و هر بار جزو بهترین‌ها بودم. تا این‌که مدیر استودیو به اتاقش دعوتم کرد و گفت اگر واقعاً این نقش را می‌خواهم باید با او رابطه داشته باشم. من درحالی‌که اشک می‌ریختم اتاق را ترک کردم». بعد‌ها «الیزابت تیلور» نقش کلئوپاترا را بازی کرد.

داستان غم‌انگیز شرلی تمپل کوچولوی عزیز آمریکا

 

«شرلی تمپل» یکی از معروف‌ترین بازیگرانی است که کار خود را از کودکی آغاز کرد و کوچولوی عزیز آمریکا لقب گرفت. او در کتاب خاطراتش به نام «بازیگر کودک» می‌گوید در ۱۹۴۰ وقتی فقط دوازده سال داشت برای صحبت با یکی از تهیه‌کنندگان کمپانی MGM دعوت می‌شود.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

تهیه‌کننده معروف در این ملاقات بدون هیچ ملاحظه و شرمی اندام جنسی‌اش را نمایان می‌کند و بعد تمپل وحشت‌زده را از اتاق بیرون می‌اندازد. خوشبختانه او پیش‌ازاین ماجرا قراردادی با MGM منعقد کرده بود و به خواسته‌های تهیه‌کننده تن نداد.

افشاگری به سبک مرلین مونرو

 

«مرلین مونرو» مشهورترین نماد جذابیت جنسی در قرن بیستم با مدیران استودیو و فیلم‌سازان چشم‌چران بیگانه نبود و در خاطرات خود «داستان من» این موضوع را انکار نمی‌کند. مونرو می‌گوید:

 

آزار جنسی در هالیوود

 

«من همه آن‌ها را ملاقات می‌کردم از شیاد و کلاه‌بردار تا مدیران فاسد. آن‌ها به همان اندازه‌ای به فیلم‌ها نزدیک بودند که تو می‌خواستی پس به دروغ‌ها و نقشه‌ها گوش می‌دادم و هالیوود را با چشمانشان می‌دیدیم؛ فاحشه‌خانه‌ای بسیار شلوغ».

روزگار تلخ جودی گارلند

 

«جودی گارلند» از مشهورترین بازیگران قربانی آزار جنسی هالیوود است. جرالد کلارک در کتاب «خوشبخت شوید» می‌نویسد جودی بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی توسط مدیران کمپانی MGM مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گرفت. ظاهراً «لوئیس بی میر» یکی از مشهورترین آزارگران او بود و با تعریف و تمجید از استعداد‌های جودی او را مجبور به رابطه می‌کرد.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

در سال ۲۰۱۹ فیلمی از زندگی این بازیگر مشهور به نام «جودی» ساخته شد که اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای «رنی زلوگر» به ارمغان آورد.

سامانتا گایمر و رومن پولانسکی

 

«رومن پولانسکی» زندگی پر فراز نشیبی دارد یکی از نقاط تاریک زندگی او اتهام تجاوز به دختر ۱۳ ساله‌ای به نام «سامانتا گایمر» در سال ۱۹۷۷ است. ظاهراً پولانسکی در جریان یک مهمانی در لس‌آنجلس، گایمر را مجبور به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و رابطه می‌کند.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

ازآنجایی‌که هرگونه رابطه جنسی با افراد زیر ۱۶ سال در آمریکا تجاوز به‌حساب می‌آید، پولانسکی متهم شده و از آمریکا می‌گریزد. قرار تعقیب او همچنان معتبر است و در صورت ورود به ایالات‌متحده آمریکا دستگیر می‌شود. در سال‌های بعد اتهام‌های مشابه دیگری هم به او وارد شد.

رسوایی کمدین بی‌اخلاق

 

«بیل کازبی» کمدین که عمده شهرتش به‌واسطه برنامه تلویزیونی کازبی شو است با چندین اتهام تجاوز جنسی روبه‌رو شد. یکی از کارمندان دانشگاه تمپل از او به جرم اجبار به استفاده از مواد مخدر و تعرض در سال ۲۰۰۴ شکایت کرد بعدتر ۵۸ زن دیگر این ادعا را تایید کردند و گفتند کازبی با همین روش به آن‌ها تعرض کرده است.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

او در سال ۲۰۱۸ مجرم شناخته شد و علاوه بر از دست دادن شغل و جریمه نقدی، ۱۰ سال حبس در انتظار او است.

شارلیز ترون و نخستین مواجه با آزار جنسی در هالیوود

 

شارلیز ترون در گفتگویی در سال ۲۰۰۵ درباره نخستین تجربیات تست بازیگری گفت:

 

آزار جنسی در هالیوود

 

«عجیب بود که شنبه شب برای تست بازیگری به خانه‌ای در لس‌آنجلس دعوت شوم، اما تصور کردم طبیعی است. فکر می‌کردم وارد می‌شوم، نوشیدنی می‌خورم و تست می‌دهم و بعد می‌گویم خدایا این تست خیلی خوب و آرام پیش رفت، اما در عمل اتفاق دیگری افتاد. گفتم رفیق دختر اشتباهی را انتخاب کردی و امکان ندارد این خواسته با من عملی شود».

دردسر‌های برنده اسکار

 

«کیسی افلک» بازیگر برنده اسکار از جمله افرادی است که اتهام آزار جنسی زندگی حرفه‌ای‌شان را برای همیشه تغییر داد و بعد از منچستر کنار دریا دیگر نتوانست آن‌طور که باید در پروژه‌های سینمایی بدرخشد.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

ماجرا از جایی شروع شد که دو تن از عوامل I’m Still Here فیلمی که افلک کارگردانی آن را بر عهده داشت در سال ۲۰۱۰ از او به اتهام آزار جنسی شکایت کردند. یکی از زنان مدعی شد افلک وقتی خواب بوده بدون رضایتش به تخت خواب او آمده و دیگری ادعا کرد افلک او را مجبور کرده که در اتاقش در هتل بماند و وقتی نپذیرفته با خشونت بازویش را فشرده. البته هر دو شاکی کمی بعد شکایتشان را پس گرفتند، ولی اتهام آزار جنسی با افلک ماند.

 

از دردسر‌های این اتهام‌ها می‌توان به جنجال فمینیست‌ها برای بازپس‌گیری جایزه اسکار و استعفای اجباری او برای حضور در مراسم اسکار سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. فشار‌ها بر زندگی حرفه او به حدی بود که چندی پیش در مصاحبه‌ای تایید کرد به علت کم‌تجربگی نتوانسته در صحنه فیلمبرداری فضای امنی را فراهم کند و به خاطر این موضوع عذرخواهی کرد.

 

باید ببینیم این عذرخواهی می‌تواند مسیر حرفه‌ای این بازیگر با استعداد را هموار کند یا همچنان از سوی محافل سینمایی طرد می‌شود.

 

افراد دیگری، چون کوین اسپیسی و هاروی واینستاین و لوییس سی کی و وودی آلن و… نیز به اتهامات جنسی در هالیوود متهم شده‌اند. برخی از این اتهامات برای این افراد سنگین تمام شده و برخی نیز مانند وودی آلن توانسته‌اند این چالش‌ها را برطرف نمایند.

 

آزار جنسی در هالیوود

 

چندی پیش در جنبش زنان در توییتر فارسی نیز برخی از سینماگران و بازیگران و هنرمندان کشورمان به این قبیل اتهامات جنسی متهم شدند که البته تا به امروز هیچ یک از این اتهامات پیرامون هنرمندان به مراحل قانونی نرسیده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : چهره ها تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها