مجله اینترنتی محصولات کشاورزی ایران را هیچکس دوست ندارد - سرپی

سرپی: در ماه‌های گذشته خبر برگشت خوردن سیب زمینی ایران از ازبکستان، هندوانه از برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس، نخل‌های خرما از قطر، کیوی‌ها از هند و معدوم شدن فلفل‌های صادر شده کشاورزان ایرانی در روسیه سر‌وصدای زیادی به راه انداخت و این اتفاق خسارت بسیاری به کشاورزان وارد کرده است. با نگاهی به این اتفاق متوجه می‌شویم برگشت خوردن محصولات صادرات کشاورزی به دلیل استفاده از سموم و کود‌های غیراستاندارد است.

محصولات کشاورزی ایران را هیچکس دوست ندارد

سال‌هاست نهاد‌های مختلف و متخصصان برای ممنوع شدن استفاده از دو سم؛ پاراکوات و کلروتالونیل تلاش می‌کنند، اما مسئولان سعی می‌کنند که در این باره فشاری به کشاورزان وارد نکنند، چون جایگزین کردن این سموم و آفت‌کش‌های ارزان قیمت با سموم بیولوژیک و کم‌خطر گران تمام می‌شود و از آن جایی‌که دولت هم چند سالی است تخصیص ارز به واردات سم کشاورزی را سخت‌گیرانه‌تر کرده، نمی‌تواند به‌راحتی کشاورزان را مجبور کند که از این سموم استفاده نکنند.

از سوی دیگر سموم و بذر‌های وارداتی از چین در سال‌های گذشته مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است. بذر‌های ناسالم سبب شده محصولاتی، چون گندم با پوک بودن خوشه‌ها، سطح تولید را کاهش دهد و سم‌ها و کود‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد از یکسو سبب افزایش آفت در محصولات شده و از سوی دیگر سلامت محصولات را با تردید‌های جدی روبرو کرده است.

امیر (یک کابر توئیتر) در این‌باره نوشت: کشور‌های دیگر یکی یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند. آن‌ها حافظ سلامت شهروندانشان هستند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم وارد بدنشان می‌شود. مردم اینگونه می‌میرند یا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد.

محصولات کشاورزی ایران را هیچکس دوست ندارد

محمد درویش در توئیتر خود نوشت: تنها فایده عودت شرم‌آور محصولات صادراتی کشاورزی ایران، شاید این باشد که نشان داد چه سمومی را سالهاست مصرف می‌کنیم و تا چه اندازه نهاد‌های نظارتی و بهداشتی کشور نظارت دارند. مجلس، اگر مجلس باشد؛ به جای نگرانی از درمان زنان توسط پزشک مرد، باید نگران تاراج سلامت ایرانیان باشد.

زهرا نوشت: تازه این‌ها محصولات صادراتی هستند که تولید کننده با علم به کنترل، در مصرف کود، سم و آب دقت بعمل می‌آورد. هوا آلوده، غذا آلوده، تورم بالای ۴۰ درصد، سایه جنگ و تحریم همواره سنگین، بعد وقتی آمار مهاجرت و خرید ملک توسط ایرانی‌ها در ترکیه اعلام می‌شه تعجب می‌کنیم.

کاربر دیگر نوشت: سونامی سرطان و ام اس و انواع بیماری‌های دیگر مربوط به همین سموم کشاورزی است که بدون هیچ منعی وارد بدن شهروندان ایران میشود.

محصولات کشاورزی ایران را هیچکس دوست ندارد

سهند ایرانمهر نوشت: به جای اینکه هی میوه صادر کنیم خارج و‌بهمون برگردونن و بگن سمومش زیاده و غیر قابل مصرف، یه تیم از مدیریت کشور رو بفرستن تو یه محیط جغرافیایی مسکونی با قابلیت امکان واکنش طبیعی ساکنین، ببینیم چقدر دوام‌میارن و چند درصد افکار و طرح‌هاشون تو‌محیط طبیعی قابل اجراست!

کاربر دیگر نیز به نقش سموم چینی اشاره کرد و نوشت: این بار سیب زمینی صادراتی ایران توسط #ترکمنستان برگشت خورده است. علت؟ استفاده از سموم غیراستاندارد. رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد به تجارت‌نیوز گفته: سموم استفاده شده در این محصولات، از چین وارد شده بود.

اما محمد هم این گونه اظهارنظر کرد: یه واقعیت دیگه از پشت پرده محصولات کشاورزی ایران: شاید یادتون باشه که قدیم‌تر یه آنتی‌بیوتیک تجویز میشد به اسم “آمپی‌سیلین” که ساده‌ترین و کم‌ضررترین نوع آنتی‌بیوتیک بود، اما حالا دیگه در ایران هیچ اثری ازش نیست. چرا؟ چون دیگه آنتی‌بیوتیک‌های ساده روی بدن ما اثر نداره. ماجرا اینه که ما با گوشت و مرغ و شیر و تخم‌مرغ و … حجم زیادی آنتی‌بیوتیک می‌خوریم که در این فرآورده‌ها رسوب کردن. دباغ‌مقدم، نائب رییس سابق کمیته بهداشت مواد غذایی نظام دامپزشکی با گفتن این نکات بهم گفته بود که باقیمانده آنتی‌بیوتیک در تخم‌مرغ برخی استان‌ها تا ۱۴ درصد و در شیر تا ۳۰ درصد بالاتر از حد مجازه و در دامداری‌های ایران نوعی آنتی‌بیوتیک به نام آنتی‌بیوکرو آنتیکول استفاده میشه که به دلیل عوارض بالا در دنیا ممنوع شده. تبعات مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک بر سلامتی‌تونو از سایت‌های پزشکی بخونید!

عودت پی‌در‌پی محصولات ایرانی از مقاصد صادراتی زنگ خطری است برای صدور محصولات کشاورزی و از دست رفتن بازار‌های هدف. بازار‌هایی که شاید سال‌ها برای به‌دست آوردن آن‌ها وقت گذاشته شده و از دست رفتن شان به ضرر صادرات ایران است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 430 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 1 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.