مجله اینترنتی چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟ - سرپی

 سرپی: سلامت کامل دهان و دندان، می‌تواند بر سلامت کل بدن تاثیر داشته باشد و خدمات دندانپزشکی شامل تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، اختلالات و بیماری‌های دندان‌ها، لثه، دهان و فک است.

مراسم روز ملی دندانپزشک، هر سال در ۲۳ فروردین برگزار می‌شود و به‌عنوان راهی برای قدردانی و تشکر از دندانپزشکان است. همچنین راهی برای آگاهی‌بخشی به افراد است تا درباره نحوه مراقبت از دندان‌های خود بیشتر بدانند و مشوق افرادی است که ممکن است از مراجعه به دنداپزشکی برای معاینه دندان‌ها اجتناب کنند.

آشپزی

چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟

به گزارش ایسنا، یک جمله معمول وجود دارد که مغز سالم در بدن سالم زندگی می‌کند و این کاملا درست است، زیرا در صورت داشتن جسمی سالم و عاری از بیماری، سالم و شاد خواهید بود. همین قانون درباره بهداشت دهان و دندان نیز درست است، معتقدیم که دهان سالم، لبخند زیبایی به فرد هدیه می‌کند. رعایت بهداشت دندان از ابتلا به بیماری‌های دندانی جلوگیری می‌کند و با افزایش سن به حفظ سلامت دندان‌ها نیز کمک خواهد کرد. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک در کاهش میزان باکتری‌های دهانی که باعث بوی بدن دهان می‌شوند، موثر هستند.

مشکلات دندانی یا بیماری لثه می‌تواند توانایی غذا خوردن و صحبت صحیح را مختل کند و باعث درد و بوی بد دهان شود. مهم‌ترین نکته این است که سلامت ضعیف دندان می‌تواند تاثیر عمیق و منفی بر دیگر موارد از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، بارداری و آرتروز بگذارد. اگر فرد به بیماری لثه مبتلا باشد، خطر جدی برای سلامتی و افزایش مواردی مانند حمله قلبی، دیابت کنترل‌نشده، سکته مغزی و زایمان زودرس را به همراه خواهد داشت.

آشپزی

لبخند شما اولین ویژگی صورت است که توسط نیمی از افرادی که روزانه با آن‌ها در ارتباط هستید، مشاهده می‌شود. سلامت دندان‌ها در سلامتی کلی بدن تاثیر دارند، بنابراین نه تنها برای زیبایی دندان‌ها، بلکه سلامت بدن خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم. دندانپزشکی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌های پزشکی است که قدمت آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

تاثیر سبک زندگی بر سلامت دندان

برخی از عادات منفی از جمله ناخن جویدن، مسواک‌زدن نامناسب، جویدن یخ، خوردن شیرینی‌های چسبناک یا سفت، مصرف قهوه و الکل، دندان قروچه و سیگارکشیدن در سلامت دهان و دندان تاثیر دارند. دندان‌های سالم، علاوه بر ایجاد لبخند زیبا در افزایش اعتماد به نفس افراد موثر است.

آشپزی

چگونه بین معاینات دندانپزشکی از دندان‌ها مراقبت کنیم؟

حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و یک‌بار نخ دندان استفاده کنید. از خمیردندان‌های حاوی فلوراید و در صورت نیاز از دهانشویه فلوراید نیز استفاده کنید. رژیم غذایی مناسب برای سلامت دهان و دندان را در نظر بگیرید. زبان خود را مسواک بزنید و از این طریق در کاهش تولید باکتری‌های ایجادکننده پلاک نقش داشته باشید. توصیه می‌شود هر ۶ ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

چند نکته تکراری اما مهم

 

برای تمیز نگه داشتن مسواک به هیچ وسیله یا پوشش خاصی نیاز ندارید. در واقع با پوشاندن مسواک محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و ورود آن‌ها به دهان فراهم می‌کنید. کافی است مسواک را پس از هر بار استفاده بشویید و بگذارید تا خشک شود. 

 

چرا دهان سالم به اندازه بدن سالم مهم است؟

 

کشیدن نخ دندان نیز مانند مسواک زدن باید به شیوه صحیح انجام شود. با کشیدن نخ بین دندان‌ها در واقع جرم و میکروب‌های انباشته‌شده در این فضا را خارج می‌کنید. بهتر است هر بار حدود ۱۸ اینچ از نخ دندان را جدا کنید تا بتوانید قسمت تمیز و استفاده‌نشده‌ای را بین هر دو دندان وارد کنید و دوباره باکتری‌ها را بین دندان‌ها برنگردانید. به خاطر داشته باشید که باید نخ دندان را رو به جلو و عقب در حرکتی ‘C’ شکل به گونه‌ای روی دندان بکشید که نخ دور دندان را بگیرد.

 

مسواک زدن هفتگی با جوش‌شیرین لکه‌ها را پاک و دندان‌ها را سفید می‌کند. از جوش شیرین در مقداری معادل خمیردندان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نمک به عنوان خمیردندان جایگزین استفاده کنید. در هر حال حتماً نمک را بیرون بریزید تا دریافت سدیم را افزایش نداده باشید. به علاوه توصیه می‌کنیم در صورت حساس بودن لثه‌ها یک روز در میان با نمک مسواک بزنید.

 

سرکه سیب را صبح‌ها قرقره کنید و سپس مسواک بزنید. سرکه سیب به رفع لکه‌های دندان، سفید شدن دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌های دهان و لثه کمک می‌کند.

 

دهان‌شویه در فضاهایی نفوذ می‌کند که نه با مسواک و نه با نخ دندان نمی‌توان آن نقاط را تمیز کرد و دهان‌شویه ذرات تحریک‌کننده‌ی خط لثه و عامل بروز ناراحتی‌های لثوی را از بین می‌برد. بنابراین دهان‌شویه را حتی وقتی عجله دارید فراموش نکنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 328 views بار دسته بندی : سلامت تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها