مجله اینترنتی ذوق‌زدگی عجیب از کاهش هزار تومانی دلار، مردم را شاکی کرد - سرپی






۱۴۱۸۶۳۲




همزمان با بازگشت قیمت دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان که به عقیده تحلیلگران این کاهش نرخ ارز مقطعی است، روزنامه رسمی دولت که با شور و اشتیاق عجیبی وعده خداحافظی با دلار ۶۰ هزار تومانی را داده است.

سرپی: همزمان با بازگشت قیمت دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان که به عقیده تحلیلگران مقطعی است، روزنامه رسمی دولت با شور و اشتیاق عجیبی وعده خداحافظی با دلار ۶۰ هزار تومانی را داده است.

ذوق‌زدگی عجیب از کاهش هزار تومانی دلار، مردم را شاکی کرد

این روزنامه با خوشحالی از کاهش اندک قیمت دلار در روز گذشته مدعی شده است:

* در ادامه روند کاهشی قیمت ارز در معاملات غیررسمی طی دو هفته اخیر، دیروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۹ هزار تومان کاهش یافت. پس از حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه در فروردین‌ماه، به‌علت بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در منطقه و اثرگذاری آن بر بازار ارز، قیمت دلار در معاملات غیررسمی تا ۷۰ هزار تومان بالا رفت.

* قیمت دلار در بازار آزاد که چند هفته قبل رشد زیادی پیدا کرده بود، در دومین روز هفته از ۶۰ هزار تومان هم پایین‌تر آمد و به ۵۹ هزار تومان رسید.

* سفته‌بازان خیابان استانبول که حالا تعدادشان از مشتری‌ها بیشتر شده، در یک دستشان موبایل است و از پشت گوشی خط می‌گیرند و همزمان نیم‌نگاهی به خبر‌های اقتصادی و سیاسی دارند. زمزمه آنها درباره افزایش عرضه درهم در بازار دبی شنیده می‌شود و هر از گاهی از نتیجه مذاکرات ارزی در سفر فرزین به عربستان سراغ می‌گیرند.

ذوق‌زدگی عجیب از کاهش هزار تومانی دلار، مردم را شاکی کرد

در بخش دیگری از گزارش ارگان مطبوعاتی دولت که ادعا شده به طور میدانی تهیه شده جو حاکم بر بازار ارز تهران اینگونه توصیف شده که قابل توجه است:

* خبر‌های رسیده از سبزه‌میدان و خیابان منوچهری از حوالی ظهر دیروز حاکی از ورود دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان است و مشاهدات میدانی از چهارراه استانبول هم این موضوع را تأیید می‌کند.

* دلالانی که گفته می‌شود برخی از آنها واسطه‌های برخی صرافان هستند، کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری پایین آورده و نرخ‌های کمتر و کمتری روی میز قرار می‌دهند که شاید یک مشتری پیدا شود.

* شروع لفظ در این بازار در ساعات ابتدایی معاملات حوالی ۶۰ هزار تومان بود اما بازهم برای آب‌کردن دلارهایشان، ۵۹ هزار و ۵۰۰ اعلام می کردند که همان هم خریداری نداشت.

* این دلالان می‌گویند «هر کس توانست هفته گذشته دلارهایش را با نرخ ۶۲ و ۶۳ آب کند که هیچ وگرنه از این هفته باید با نرخ‌های دامنه ۵۰ کنار بیاییم.» آنها با زبان شوخی و خنده می‌گویند «دیگر باید با «دلار شصتی» خداحافظی کنیم.»!

این خوشحالی ارزی روزنامه دولت در حالی مطرح می شود که بیتشر کارشناسان همچنان نگران عدم ثبات و صود نرخ دلار هستند و این وعده را چندان قابل اعتنا نمی‌دانند.

وب سایت تجارت نیوز با رد تلویحی این پیش‌بینی، اینگونه تحلیل کرد که ثبات دلار کوتاه‌مدت است و نوشت:

* وعده روزنامه دولت در حالی مطرح شده است که کارشناسان ثبات نرخ دلار را کوتاه‌ مدت توصیف کردند. فعالان بازار ارز جو اخبار سیاسی را آرام توصیف می‌کنند و معتقدند نوسانات محدود درهم به بازار ارز خط داده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند به صورت تکنیکالی بعد از افزایش‌های پیاپی و قابل توجه، با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر یک دوره ایستا و کوتاه‌مدت ثبات نرخ ارز، محتمل‌ترین حالت ممکن است. آن‌ها براساس معیارهایی نظیر تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص ملی در برابر ارزهای خارجی روند افزایشی را برای قیمت دلار تصویر می‌کنند.

داریش معمار، تحلیلگر و روزنامه نگار هم درباره نوسانات اخیر نرخ دلار پس از تنش نظامی ایران و اسرائیل گفته است: به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در روزهای آینده به روند سابق بازگردد و برای فعالان بازار دورنمای بازار طلا و سکه همچنان حاکی از روند افزایشی است. به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت دلار نیز بعد از چند روز، بار دیگر شیب صعودی بگیرد.

واکنش کاربران درباره نوسان قیمت دلار را بخوانید:

* محمد با کنایه تند در این خصوص نوشت: دلار از ۶۰ هزار تومان ۵۹ هزار تومان الان باید خوشحال باشیم؟

* مینا هم در تکمیل توئیت محمد گفته است: به خاطر کاهش یک هزار تومانی نرخ دلار پیشنهاد میکنم که یک روز را در تقویم به عنوان تعطیل رسمی اعلام کنند!

* اکانت توئیتری «من خوبم» هم می گوید: تبریک ویژه به دولتمردان به خاطر اینکه دلار را از ۷۰ هزار تومان به ۵۹ هزار تومان رساندند دقت کنید ۶۰ هم نه ۵۹ هزار تومان!

* کریم هم که خود را دانشجوی رشته اقتصاد معرفی کرده است توئیت زد: بازگشت نرخ ارز به ۴۰ هزارتومان یک آرزوی محال است و با توجه به رشد نقدینگی و افرایش تورم کالای خوراکی، مسکن و خودرو خیلی از بابت کاهش نرخ دلار خوشحال نباشید چون دایره نوسانات ارزی و تحولات داخلی و خارجی ثابت نیست.

* توئیت مژگان هم پایان بخش نظرات کاربران بود که می‌گوید: هر موقع دلار شد ۱۰۰۰ تومان بعدش بیایین با آب و تاب شادی کنین ما هم کنارتان خواهیم بود!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 41 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 29 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.