مجله اینترنتی نرخ دلار، باز هم غیرمنتظره شد - سرپی






۱۳۸۸۷۳۰




روز گذشته و با توجه به حوادث اخیر در منطقه قیمت دلار روند افزایشی گرفت و با قیمت ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد، در حالی که با سیاست‌های ادعایی اخیر دولت و بانک مرکزی مردم امیدوار به کاهش نرخ و یا حداقل تثبیت نرخ ارز بودند.

سرپی: روز گذشته و با توجه به حوادث اخیر در منطقه قیمت دلار روند افزایشی گرفت و با قیمت ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد، در حالی که با سیاست‌های ادعایی اخیر دولت و بانک مرکزی مردم امیدوار به کاهش نرخ و یا حداقل تثبیت نرخ ارز بودند.

وب سایت تجارت نیوز در این خصوص خبر داد: قیمت دلار در حالی در روند افزایشی قرار گرفت که اخبار سیاسی و تحولات منطقه مورد توجه معامله‌گران بازار ارز است. سیگنال‌های ورودی به بازار،تقاضا را در بازار ارز افزایشی کرده است.

نرخ دلار، باز هم غیرمنتظره شد

بر همین اساس قیمت دلار روز گذشته با رشد ۵۵۰ تومانی یک کانال صعود کرد و با قیمت ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار روز گذشته در بازار آزاد با اختلاف تقریبا ۱۰ هزار تومانی با قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در کف کانال ۵۳ هزار تومان قرار داشت و نسبت به روز قبل‌تر آن افزایشی بود.

بررسی بازار ارز حاکی از حجم بالای تقاضا نسبت به عرضه است. بازیگران این بازار می‌گویند دلار دو کانال بالا آمده و در حال نفس‌گیری برای شروع افزایش قیمت است. آنها علاوه بر اخبار نامساعد سیاسی، سخت‌گیری مراودات ارزی بانک‌های عراقی با ایران را در ایجاد روند صعودی قیمت دلار موثر می‌دانند.

دلار چند تومان می‌شود؟

تحلیلگران بازار ارز، محدوده فعلی قیمت دلار را منطقه جدید معاملاتی این اسکناس می‌دانند. آنها معتقدند کف تعادلی این اسکناس، محدوده ۵۰ هزار تومانی است و سقف قیمت را ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۴ هزار تومان در نظر می‌گیرند. به اعتقاد آنها در صورت شکست سقف مقاومت، قیمت دلار تا محدوده ۵۶ هزار تومانی امکان پیشروی دارد.

کارشناسان اقتصادی قیمت اسکناس دلار را صعودی می‌دانند و معتقدند، شاید با ارزپاشی سیاست‌گذار قیمت حتی به کف کانال ۵۱ هزار تومانی برگردد؛ اما روند صعودی دلار از همین نقطه آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد اخبار سیاسی به روند قیمت‌ها وزن می‌دهد و همین موضوع بسیاری از معامله‌گران دست‌ به عصای ماه‌های اخیر را خریدار کرده است.

نرخ دلار، باز هم غیرمنتظره شد

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با اشاره به پیش نیازهای تثبیت نرخ ارز و سهم مدیریت ناکارآمد در بی‌ثباتی بازار ارز نوشته است:

مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و ارز است و تثبیت ارز علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی کشور محسوب می‌شود تاثیر بسزایی بر معیشت و سفره مردم دارد و این امر در سال‌های مستمر ثابت شده است که اقتصاد ایران تقریباً در همه بخش‌ها وابستگی زیادی به نوسانات ارز داشته و بسیاری از کالاها بر اساس نرخ ارز قیمت گذاری می‌شود که در نهایت به افزایش، کاهش و تورم منجر می‌شود.

از این رو به نظر می‌رسد بانک مرکزی نیز بنا را بر «تثبیت نرخ ارز» در آغازین روزهای حضور رئیس جدید بانک مرکزی گذاشت و به گفته فرزین مقرر شد تا نرخ مرجع برای قیمت گذاری در مرکز مبادله ارز و طلای ایران صورت گیرد و بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادین سعی در کنترل اقتصاد کشور، به عنوان هدف اصلی داشته باشد. فرزین نرخ ارز در بازار آزاد را عاملی در راستای افزایش نرخ تورم و در اثر اخبار منفی می داند که به هیچ وجه با اقتصاد کشور همخوانی ندارد از این رو راه‌اندازی سامانه مبادله ارز و کالا نیز به همین دلیل شکل گرفت تا نرخ ارزهایی که در بازار غیررسمی مبنای قیمت ارز قرار می گیرند متوقف شود و افزایش غیرمتعارف قیمت کالاها ناشی از اعلام نرخ غیررسمی ارز را از مرجعیت بیندازد.

اما اینکه آیا چنین سیاستی تاکنون موفق بوده یا خیر و بررسی اینکه چقدر این سیاست دوام خواهد یافت سوالی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد. بدیهی است اِعمال سیاست‌های اینچنینی در اقتصاد کشور که طی سال های متمادی درگیر تحریم و همچنین برخی تصمیمات ناکارآمد است، شاید به صورت مقطعی بتواند اندکی از التهابات موجود در بازار را که ناشی از عزم بانک مرکزی برای کاهش تبعات منفی بر متغیرهای اقتصادی دارد، را بکاهد اما قطعاً نباید از نظر دور داشت که تغییر رژیم ارزی به چند عامل مهم بستگی دارد که شامل؛ توسعه یافتگی، اصلاح زیرساخت های اقتصادی و تغییر سیاست گذاری با مدیریت مطلوب در این زمینه است.

نرخ دلار، باز هم غیرمنتظره شد

کامران ندری، اقتصاددان، درباره برنامه‌های جدید بانک مرکزی در این باره گفت:

درباره اوراق سلف ارزی هم ما اوراق آتی ارز را به نوعی در اقتصادمان داشتیم و همین طور معاملات فردایی به صورت غیر رسمی وجود داشت. حالا اگر این امر سامان‌دهی بشود و این نوع معاملات تحت نظارت باشد، به نظر می رسد که تا حدودی می تواند اقدام موثری واقع شود اما باید توجه داشت که نه صندوق تثبیت ارزی و نه اوراق مشتقه ارزی در شرایطی که اقتصادمان با تحریم فروش نفت مواجه و یا با تحریم‌های محدودکننده بانکی روبرو شود،

هیچ کدامشان نمی تواند جلوی شوک ارزی را به طور کامل بگیرد، چرا که عملا نمی توانیم از درآمدمان استفاده کنیم. ندری تصریح کرد: منظور این است که اگر گرفتار تحریمی از نوع تحریم های دوره ریاست جمهوری ترامپ بشویم که به آن فشار حداکثری گفته می شد، بعید است که صندوق تثبیت ارزی یا اوراق مشتقه جلوی آن را بگیرد. البته این امکان وجود دارد که نوساناتی که ممکن است به دلیل افت قیمت نفت ایجاد شود و یا نوساناتی که در اثر انتظارات در بازار ارز به وجود می آید به وسیله ابزارهایی مانند اوراق سلف ارزی مدیریت شوند. یعنی در این حد کاربرد دارد ولی نمی تواند شوک ارزی که در اثر فشار حداکثری ایجاد می شود را خنثی کند.

واکنش برخی کاربران فضای مجازی در این خصوص را بخوانید:

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی با انتقاد از عملکرد ارزی بانک مرکزی: جناب دکتر فرزین، ریاست بانک مرکزی آیا جهش دلار بازار آزاد به ۵۳ هزار تومان جزو برنامه تثبیت بانک مرکزی است؟

داریوش آرمان، روزنامه‌نگار: دلار تا چهارشنبه شب در کانال ٥٤ هزار تومان بود. امیدواریم بعضی پیش بینی ها درباره قیمت دلار تا پایان سال اشتباه باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 52 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 18 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.