مجله اینترنتی چند نکته درباره زاهدان و تمام اتفاقاتی که نباید می‌افتاد - سرپی






۱۳۵۷۴۱۳




روز گذشته اخبار و تصاویری در فضای مجازی دست به دست می‌شد که از بروز درگیری میان شهروندان استان سیستان‌ و بلوچستان و نیروهای امنیتی خبر می‌داد. رخدادی که طی ۲۴ ساعت گذشته در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت.

سرپی: روز گذشته اخبار و تصاویری در فضای مجازی دست به دست می‌شد که از بروز درگیری میان شهروندان استان سیستان‌ و بلوچستان و نیروهای امنیتی خبر می‌داد. رخدادی که طی ۲۴ ساعت گذشته در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت.

چند نکته درباره زاهدان و تمام اتفاقاتی که نباید می‌افتاد

حتی گفته شد در این درگیری‌ها تعدادی کودک نیز در اثر شلیک گلوله مجروح شده‌اند. با این حال مسئولان، فضای این استان را در سالگرد جان‌باختگان جمعه معروف زاهدان آرام و عادی توصیف کرده و اقدام به تیراندازی و درگیری در فضای این شهر را مورد تکذیب قرار دادند.

 

مسئولان همچنین از بی‌توجهی مردم این شهر به فراخوان‌های داده‌شده برای برگزاری تجمع اعتراضی در این استان خبر دادند. روز گذشته سالگرد جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ معروف به جمعه خونین، در زاهدان بود. که طی حوادث تلخ آن تعدادی از شهروندان بعد از نمازجمعه این شهر جان خود را از دست دادند.

روز گذشته و همزمان با سالگرد این روز در زاهدان اخبار و تصاویری در فضای مجازی مبنی بر جو شدید امنیتی در زاهدان و برگزاری نمازجمعه این شهر در وضعیت امنیتی منتشر شد.

همچنین برخی تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از رویارویی میان برخی شهروندان این استان با نیروهای نظامی و انتظامی و به‌دنبال آن مجروح شدن تعدادی از شهروندان از جمله چند کودک در اثر اصابت گلوله حکایت داشت. براساس این اخبار غیررسمی مجروحان به مرکز درمانی منتقل شده‌اند.

چند نکته درباره زاهدان و تمام اتفاقاتی که نباید می‌افتاد

ضرورت ابتکار عمل در برابر مسائل ناخوشایند زاهدان

احسان هوشمند، پژوهشگر مسائل اقوام یادداشتی درباره وقایع اخیر زاهدان در روزنامه هم میهن منتشر کرده بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

* جمعه هشتم مهرماه ۱۴۰۱ اطراف مصلای شهر زاهدان، شاهد وقوع حوادث غم‌انگیز و پرهزینه‌ای بود که در تاریخ استان سیستان‌وبلوچستان بی‌سابقه بود. متاسفانه در این حوادث تعدادی از هموطنان جان‌شان را از دست داده یا زخمی شدند.

* شورای تامین استان سیستان‌وبلوچستان پس از نزدیک به ۴ هفته در روز ۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱  از وقوع این حوادث و پس از اعزام گروه‌های تحقیق و تفحص اطلاعیه‌ای صادر و همراه تشریح ابعاد تلخ حوادث روی داده  و جان باختن «برخی از نمازگزاران در مصلی» قصور برخی از مأموران و عزل رئیس کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان را پذیرفت و از تشکیل پرونده در این زمینه خبر داد.

* حوادث پس از درگذشت خانم مهسا امینی در تهران نیز مزید بر علت شد تا فضای روانی در زاهدان تحت تأثیر قرار گیرد. حتی در نمازجمعه اول مهرماه نیز شواهدی از اعتراض و نارضایتی افکار عمومی در میان نمازگزاران جمعه در مصلای زاهدان نیز بروز کرد و این هشداری برای مسئولین استانی بود که تدبیری بیاندیشند اما متاسفانه چنین نشد و شد آنچه نباید می‌شد.

* جنس ماجرای زاهدان با ویژگی حوادث کشور در پی فوت خانم امینی متفاوت بود اما متاسفانه مسئولین امر متوجه حساسیت مباحث ناموسی در استان نشدند و البته کسی نیز به صورت علنی و شفاف در این باره مؤاخذه نشد و اگر برخوردی هم با مسئولین صورت گرفته باشد، به اطلاع افکار عمومی نرسید!

* در این روزها که به نام هفته وحدت نامگذاری شده، فرصتی است تا بر بخشی از شکاف‌ها غلبه یافت. ارائه بسته‌ای حاکمیتی و مبنی بر ابتکار عملی اساسی که هم مجازات متخلفین را در پی داشته باشد، هم گذشت و عفو و هم رسیدگی به وضعیت مجروحین و خانواده‌های داغدار را در خود داشته باشد و هم ابتکاری در ارائه خدمات جدی به شهروندان زاهدانی و استان محروم سیستان‌وبلوچستان مانند ارائه برنامه پنج‌ساله توسعه استانی در ذیل برنامه هفتم توسعه، می‌تواند شکاف‌های ایجادشده را مهار کند و زمینه همگرایی و همبستگی ملی را ارتقا دهد.

* منطق حکمرانی ملی‌اندیشانه ایجاب می‌کند برای گذر از برخی رویدادهای ناخوشایند و دلخراش و حفظ حقوق شهروندان باید تمام جوانب امر مورد توجه قرار گیرد و راه برای گذر از شرایط فعلی فراهم شود. در غیر این صورت با استمرار رویه‌های سابق نه شکافی پر می‌شود و نه امیدی جوانه می‌زند و مسائل پیچیده‌تر و راه‌حل‌ها نیز دشوارتر می‌شود. راه برای ابتکار عمل جدّی و اثرگذار اگرچه چندان هموار نیست اما ارزیابی روند حوادث سال گذشته بیش از پیش بر  ضرورت ارائه ابتکار عملی درباره حوادث ناخوشایند زاهدان تأکید می‌کند. مردمان شریف این بخش از ایران عزیزمان چشم به راه عقلانیت و مدارای بیشتری هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 49 views بار دسته بندی : صفحه نخست تاريخ : 30 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.