مجله اینترنتی اقدامی که قشر بزرگی از مردم را به خاک سیاه خواهد نشاند - سرپی






۱۳۷۵۸۷۱




اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۳ این روزها موجی از انتقاد را نه‌ تنها در میان اقتصاددانان، بلکه مردم عامی ایجاد کرده است. از افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارمندان که فاصله ۲۷.۵ درصدی با تورم دارد، تا رشد حدود ۵۰ درصدی مالیات‌ها.

سرپی: اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۳ این روزها موجی از انتقاد را نه‌ تنها در میان اقتصاددانان، بلکه مردم عامی ایجاد کرده است. از افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارمندان که فاصله ۲۷.۵ درصدی با تورم دارد، تا رشد حدود ۵۰ درصدی مالیات‌ها.

اقدامی که قشر بزرگی از مردم را به خاک سیاه خواهد نشاند

بر همین اساس، چند روزی است که کلماتی چون دریافت مالیات‌ها به سبک داروغه ناتینگهام بر سر زبان‌ها افتاده است.  به باور اقتصاددانان، در ۵، ۶ سال اخیر با تورم‌های بالا، جامعه فقیر شده است. بر همین اساس، این سوال مطرح است که دولت از جامعه فقیر چه مالیاتی می‌خواهد بگیرد؟

روزنامه ابتکار در شماره امروز خود ضمن اشاره به ابهامات گسترده در شیوه دولت رئیسی برای مالیات گیری از مردم درباره نابودی طبقه متوسط جامعه ایرانی در پی فشار سنگین اقتصادی پیش‌رو هشدار داده است.

بخشی از این یادداشت این روزنامه را در ادامه بخوانید:

وحید شقاقی، تحلیلگر ارشد اقتصادی در واکنش به تصمیم جنجالی دولت درباره مالیات اینگونه هشدار داد:

* ( با بیان اینکه موضوع  بسیار نگران‌کننده، حقوق و دستمزد است): از سال ۹۷ وارد دوران تورم‌های بالا شدیم و میانگین تورم بالای ۴۰ درصد بوده است، اما رشد حقوق و دستمزد چه برای کارمندان و چه برای کارگران زیر ۲۰ درصد بوده است.شقاقی می‌افزاید: این موجب شده که در طول ۶ سال گذشته، شکاف عمیقی بین حقوق و دستمزدها با تورم ایجاد شود؛ به خصوص در دارایی‌های سرمایه‌ای که نرخ پایه بالا دارند، این شکاف، بسیار عمیق و دست‌نیافتنی شده است؛ مثل مسکن، خودرو و کالاهای بادوام.

* من بارها و بارها گفتم که اگر دولت نتواند تورم را کنترل کند، هیچ سیاست اقتصادی موفق نخواهد بود. دولت مسیر اشتباهی را رفت و خیلی روی تورم متمرکز نشد. فعلا دولت سیزدهم دو تورم بالای ۴۰ درصد را به مردم تحمیل کرده است. سال آینده هم برآوردها نشان می‌دهد که تورم بالای ۴۰ درصد خواهد بود. تورم‌های بالای ۴۰ درصد با رشد حقوق و دستمزد زیر ۲۰ درصد نشان می‌دهد که مدام شکاف عمیق و عمیق‌تر می‌شود. این یعنی خطر حذف طبقه متوسط وجود دارد.

اقدامی که قشر بزرگی از مردم را به خاک سیاه خواهد نشاند

* با این وضعیت تورمی که پیش می‌رود، یکی دو سال آینده طبقه متوسط کامل حذف خواهد شد. من بارها به دولت گفته‌ام که سیاست‌های دیگر را رها کنید، مهم‌ترین سیاست، تورم است. نتوانید تورم را کنترل کنید، نمی‌توانید اقتصاد را اداره کنید، ولی متاسفانه این مساله جدی گرفته نشد.

* این را هم در ذهن داشته باشید که در ۵، ۶ سال با تورم‌های بالا، جامعه فقیر شده است. حالا من از دولت سوال می‌کنم که از جامعه فقیر چه مالیاتی می‌خواهید بگیرید؟ برای همین می‌گویند داروغه ناتینگهام.شقاقی می‌گوید: مساله این است که وقتی جامعه فقیر می‌شود، از چه می‌خواهید مالیات بگیرید؟! در دنیا سهم عمده مالیات برای شرکت‌های بزرگ است.

* برای مثال، در آمریکا شرکت‌های بزرگی مثل اپل و ماکروسافت، درآمدها و ثروت‌های نجومی دارند و متناسب با آن مالیات می‌دهند. اما در ایران در دوران اخیر، در دهه ۹۰ و دهه جدید، مردم فقیر شدند و در عین حال، شرکت‌ها بسیار کوچک و درآمدزایی‌ها بسیار افت کرده است. سود شرکت‌ها از بین رفته است و جامعه فقیر شده و اقتصاد کوچک شده است.

* شما از یک اقتصاد کوچک شده، چه مالیاتی می‌خواهید بگیرید.وی عنوان می‌کند: ابتدای دهه ۹۰ تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است، اما الان حدود ۳۷۰ میلیارد دلار است. یعنی تقریبا اقتصاد ایران نصف شده است. خب اقتصادی که نحیف و جامعه‌ای که فقیر شده، در بحث مالیات گرفتار شده است.

اقدامی که قشر بزرگی از مردم را به خاک سیاه خواهد نشاند

در حالی این هشدارها از سوی تحلیلگران اقتصادی از جمله وحید شقاقی اعلام شده است که طرح خطرناک دولت ابراهیم رئیسی برای اخذ مالیات از مردم با واکنش اعتراضی و. گلایه آمیز شهروندان ایرانی مواجه شده برخی از این نظرات را در در ادامه مرور می‌کنیم:

* کاربری به نام وحید گلایه کرد: هر چی ریال بی‌ارزش‌تر میشه و زندگی‌ها سخت‌تر، مالیات بیشتر میشه.

* پیمان مولوی، اقتصاددان هم کنایه زد: کسانی که تو خونشون ساید بای ساید دارن چرا نباید مالیات بدن ؟ خب یخچال ساید الان یه چیز لاکچری به حساب میاد و باید مالیاتش رو بدن ، تازه اگر یخساز هم داره که باید ۱۰٪ بیشتر بدن!

* هادی خانیکی، روزنامه‌نگار: دولت چه خدمات و رفاهی برای مردم ایجاد کرده که سال دیگه میخواد از مردم ۱۱٫۲۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال مالیات بگیره؟

* علی احمدنیا،  روزنامه نگار: در بودجه ۴۰۳:درآمد سالانه ۱۲۰ تا ۱۶۸ میلیون مشمول ۱۰ درصد، ۱۶۸ تا ۲۷۶ مشمول ۱۵درصد، ۲۷۶ تا ۴۰۸ میلیون مشمول ۲۰ درصد و درآمدهای بیشتر از ۴۰۸ میلیون تومان در سال مشمول ۳۰درصد مالیات خواهند بود. سازمان مالیات دولت داره گوش مردم میبره! مالیات در سطح سوئیس کیفیت زندگی شعب ابی طالب!

* محمد قوچانی، روزنامه نگار: برنامه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کم کردن تورم با خالی کردن جیب مردم توسط مالیات هست. درآمدهای مالیاتی رشد ۵۰درصدی داره در حالی که رشد حقوق  فقط ۱۸ درصد هست. به جای منظم کردن ساختار مالی فشار روی طبقه متوسط تنظیم شده!

اقدامی که قشر بزرگی از مردم را به خاک سیاه خواهد نشاند

* رضا هم با اعتراض به این مصوبه نوشت: پولی که مردم به دولت میدن: مالیات و بیمه ۳۰٪ درآمد سالشون.  تورم ۵۰٪ درآمد سالشون. نفت سالی ۲۰ تا ۳۰ میلیارد (حداقل). خدمتی که میگیرند؟ هیچِ هیچِ هیچ.

* مهشید هم در تحلیل تصمیم جنجالی دولت می‌گوید: فرآیند درآمدزایی دولت: با چاپ پول، کسری بودجه را جبران می‌کنند. چاپ پول تورم ایجاد می‌کند و ارزش دارایی افراد به صورت غیرواقعی بالا می‌رود. دولت از تورم دارایی افراد، مالیات می‌گیرد و برای خود درآمد ایجاد می‌کند.

* کاربری به اسم ناهید هم طعنه زده است: خلاصه سیاست های این روزها: تا لحظه ی مرگ باید کار کنید تا بهتون مستمری ندیم. تکون بخورید ازتون مالیات می گیریم!

* پدرام دیگر کاربر توئیتر هو نوشت: در طول سه سال دولت رییسی، رشد مجموع حقوق کارکنان (١٠، ٢٠ و ١٨ درصد) و رشد تورم سالانه (۵٠، ۵٠، و ۴۵ درصد) برخی معتقدند کاهش قدرت خرید طبقه متوسط در کنترل فضای اجتماعی موثر است.

* میترا هم در توصیف شرایط سخت اقتصادی سال آینده نوشت: باشه عزیزم! ولی، عزیزم؛ تورم ۵۰ درصدی‌ات! عزیزم؛ ۶۰٪ مردم زیر خط فقرت! عزیزم؛ گسل اجتماعی! عزیزم؛ افزایش سن بازنشستگی به خاطر بی‌کفایتی مدیریتی و دست‌درازی به صندوق‌های بازنشستگی و بیگاری کارمندان و کارگرانت! عزیزم؛ از بین رفتن طبقه متوسط جامعه‌ات!

* فعال توئیتری به نام رضا هم هشدار داد: درهم کوبیدن طبقه متوسط یعنی اینکه که آن‌ها را بین دو سنگ آسیاب «تورم» و «مالیات» قرار دهند، طبقه متوسط که نابود شود، همه چیز فرو خواهد ریخت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 94 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 26 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.