مجله اینترنتی این چند جوان دانشجو، اتفاقات ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱ را زنده کردند - سرپی






۱۳۶۹۰۰۷




علی ملیحی «روزنامه نگار» به روال همیشگی خود عکسی از دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران در بهار ۱۳۸۴، منتشر کرده

سرپی: علی ملیحی «روزنامه نگار»  به روال همیشگی خود که تصاویری تاریخی و قدیمی منتشر میکند، این بار عکسی از دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران در بهار ۱۳۸۴، به اشتراک گذاشته. این تصویر که یک میلیون بازدید داشته و یکی از توییت های وایرال شده در روزهای اخیر محسوب میشود، باعث شده مقایسه‌ای بین دانشجویان عصر جدید یا به قول برخی «نسل زد» با دانشجویان دهه هشتاد بین کاربران به وجود بیاید.

این چند جوان دانشجو، اتفاقات 1388 و 1401 را زنده کردند

در این رابطه برخی به لباس و تیپ دانشجویان دهه هشتاد در مقایسه با دانشجویان امروز واکنش نشان داده اند و برخی اِلمان‌های دانشجویی آن دوران را نماد زیبایی دانستند. برای برخی هم تیپ و حال و هوای آن دوران برایشان نماد پا گذاشتن به میانسالی بود و حسرت و افسوس جوانی از دست رفته‌شان را بیان کردند. اما موضوع اصلی که قابل توجه است، جنبش ها و حرکت های اجتماعی و سیاسی دانشجویان امروز و دیروز است که به نوعی جریان اصلی این چالش محسوب میشود. دانش آموزانی که در دهه هشتاد دوران دانشجویی را تجربه کرده اند، قبل از حادثه انتخاباتی ۱۳۸۸ از نگاه برخی کاربران بسیار فعال‌تر بودند. دانشجویان در انتخابات آن دوران حضور پررنگ‌تری داشتند و راجع به مسائل روز واکنش های بیشتری نشان میدادند..

پری که آن دوره را تجربه کرده بود، نوشت: «اکثر ماهایی که دهه‌ی هشتاد برامون نوستالوژیه و حس خوب داره بخاطر اینه که بچه بودیم و در حقیقت خاطرات بچگیمون خوشحال کننده‌ست وگرنه دانشگاه و کلاً دهه‌ی هشتاد هم در حد خودش به لطف برخی‌ها خفقان بود»

اما بعد از حادثه ۱۳۸۸ که اوج تب و تاب انتخاباتی و دانشجویی بود، ولع حضور سیاسی و اجتماعی در دانشجویان فروکش کرد و بعد از آن سرپایینی و فرود هیجانی دانشجویان رقم خورد. 

یکی از کاربران به اسم «سیستم» که حسرت آن دوران را در سینه داشت، درباره این عکس نوشت: «باید یه موقعی به دنیا میومدم که اون سال درسم تموم میشد. سال بعدش می‌رفتم آمریکا. آخرین خاطراتم از اینجا شب‌های برره بود و متهم گریخت و جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان. هنوز برای بامزه‌بودن با لهجه برره‌ای صحبت می‌کردم. خواجه‌امیری و چاوشی گوش می‌دادم و اکبر رو هم نمی‌شناختم»

به نگاه برخی، همین اوضاع کسالت‌بار و منفعل دانشجویی تا قبل از اعتراضات ۱۴۰۱ ادامه داشت تا بحث جنب و جوش دهه هشتادی‌ها یا «نسل زد» به میان آمد.  برخی احساس می‌کردند که این نسل که عموما از سال ۹۸ دوران دانشجویی خود را شروع کرده اند، از نظر سیاسی منفعل‌تر از دانشجویان دهه قبل خود هستند. چرا که بنا بر آمار، آنها در انتخابات حضور ندارند و غالبا جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را نیز نمی‌پسندند. گویا این نسل گفتمان و ایده جدیدی دارند که در قالب سنت های قدیمی سیاسی نمی‌گنجد. دوره دانشجویی که برخی آن را کسالت بار توصیف کرده بودند،  بعد از اعتراضات ۱۴۰۱ برای دهه هشتادی‌ها رنگ تازه ای به خود گرفت و نقطه عطف تحولات تازه را ایجاد کرد.

این چند جوان دانشجو، اتفاقات 1388 و 1401 را زنده کردند

علیرضا علوی‌تبار «روزنامه‌نگار و مشاور سید محمد خاتمی در دوره ریاست جمهوری‌اش» در توصیف حال و هوای دهه هشتادی‌ها با «شبکه شرق» گفتگو داشته. این گفتگو را ببینید.

این چند جوان دانشجو، اتفاقات 1388 و 1401 را زنده کردند

 

کاربری به اسم «گریز» هم به این مناسبت گریزی زده به حال و هوای دوران دانشجویی قبل از انقلاب و عکسی از آن دوران منتشر کرده: «یکی از تالارهای درس دانشکده علوم دانشگاه تهران سال ۱۳۳۴، ۵۹ سال پیش»

این چند جوان دانشجو، اتفاقات 1388 و 1401 را زنده کردند

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان

اپلیکیشن برترین ها

را نصب کنید.

سپنتا_E داخلی

درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد ۵-۲۰ میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

ايمپلنت و ارتودنسي و كامپوزيت دندان

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي ۷/۵ ميليون تومان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 43 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 4 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.