مجله اینترنتی دو مساله مهم از شب حمله به اسرائیل که پنهان مانده است - سرپی






۱۴۱۴۲۹۴




طی ۴۸ ساعت اخیر شهروندان ایرانی در اضطراب و استرس روز را به شب رساندند. حالا اما این نگرانی به پایان رسیده است و شواهد حاکی است که اسرائیل تصمیمی برای پاسخ به حمله اخیر ایران را ندارد اما تلاطم ارزی و بازی نرخ دلار با جیب مردم به رغم اظهارات مسولان همچنان ادامه دارد.

سرپی: طی ۴۸ ساعت اخیر شهروندان ایرانی در اضطراب و استرس روز را به شب رساندند. حالا اما این نگرانی به پایان رسیده است و شواهد حاکی است که اسرائیل تصمیمی برای پاسخ به حمله اخیر ایران را ندارد اما تلاطم ارزی و بازی نرخ دلار با جیب مردم به رغم اظهارات مسولان همچنان ادامه دارد. همچنین خبری آمده که در شب پاسخ تهران به حمله تل آویو صف طولانی در جایگاه های سوخت شکل گرفت و خب باعث بحث‌های مفصلی شد، این دو اتفاق که در واقع حواشی آن شب خاص است، سوژه این مطلب شده است.

چرا بازار ارز با هر خبری به هم می‌ریزد و مردم نگران می‌شوند؟

 بازار ارز مدتی است که شاهد نوسانات افزایشی نرخ ارز است، به گونه‌ای که پس از انتشار خبر تحولات اخیر در خاورمیانه برخی کانال‌های تلگرامی بهای دلار در بازار ارز تهران با عددسازی قیمت ارز را به مرز ۷۰ هزار تومان رساندند! این در شرایطی است که بالاترین مقام مسئول در حوزه مدیریت بازار ارز گفته که بانک مرکزی اصلا کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی ندارد.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشته است: اینکه عده‌ای نرخ بازار غیررسمی ارز را ملاک تحلیل خود قرار می‌دهند و به عنوان تلاطم بازار ارز مطرح می‌کنند، باید گفت هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با نرخ ارز غیررسمی تامین شود و در حال حاضر کسی نمی‌تواند ادعا کند که کالای قانونی را با نرخ ارز ۶۰ هزار تومانی وارد کرده است و تنها کالای قاچاق با این نرخ ارز وارد کشور می‌شود.

در همین رابطه کانال تلگرامی چندثانیه درباره نوسانات نرخ دلار با انتشار تصاویری نوشته است:

دو مساله مهم از شب حمله به اسرائیل که پنهان مانده است

بعد از پاسخ ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی‌ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت. بازار ارز که دو روز گذشته با هیجانات شدید همراه بود و بعضا در کانال‌های تلگرامی نرخ‌های نجومی برای دلار تا مرز ۷۰ هزار تومان به ثبت می‌رسید روز گذشته با افزایش فروشنده‌ها مواجه شد. دلال‌های ارز در خیابان منوچهری اعتراف می‌کنند دلار ۷۰ هزار تومانی شب گذشته از همان اول هم فقط جو روانی بود.  در خیابان فردوسی دلال‌ها دلار را از مردم با قیمت ۶۴ هزار تومان به زور می‌خرند و در کانال ۶۵ و ۶۶ هزار تومان به اندک خریداران بازار می‌فروشند.

آلبرت بغزیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران در تحلیل این موضوع می‌گوید: تحولات اخیر در خاورمیانه باعث شده این اسکناس آمریکایی فعلا روی موج شایعات و جو حاکم بر جامعه سوار شود و نگرانی مردم از آینده نرخ ارز که به طور طبیعی در تمامی لایه‌های زندگی روزمره آنها تاثیرگذار است را تشدید کند در حالی که مبنای اقتصادی درباره قیمت دلار بر خلاف این امر است. این در شرایطی است که بر اساس تبلیغات منفی دلالان، برخی انتظار عبور نرخ دلار در بازار غیررسمی از مرز ۷۰ هزار تومان را داشتند اما واقعیت‌های بازار و نبود خریدار، باعث شد تا این کانال‌ها هم نرخ‌های خود را کاهش دهند. گرچه که وقتی از نرخ کاهشی هم صحبت می‌کنیم در واقع به عدد عجیب ۶۵هزارتومان می‌رسیم که در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

چند نمونه از واکنش مردم در این خصوص را بخوانید:

* کابری به نام فواد نوشت: تو کشوری که قیمت دلار هم با ایجاد شایعات و گاها با ارزپاشی بالا و پایین می‌شه این حرف کاملا بی معنی و فاقد ارزش محسوب میشه که نگران نباشین!

* پریسا هم در تائید توئیت فواد درباره نوسان نرخ دلار گفت: وقتی میگیم همه چی به دلار بستگی داره منظورمون همچین چیزیه. بعد دلیل اینکه این همه استرس بهمون وارد میشه کاملا مشخصه دیگه.

* محمد هم اینگونه نظر داد: هرچقدرم تفریح کنی و خوش بگذرونی تهش داستانای اینکه داری خرت رو میگیره، دو روز پیش با تحولات اخیر دنیا کلی نگران بودیم وقتی که خیالمون راحت شد دیروز صبح که قیمت دلار دیدم فقط به این فکر میکردم که چقدر از آرزوهام دور شدم!

* الهه که دیدگاه متفاوتی در این زمینه دارد با اشاره به شایعات مجازی درباره نرخ دلار کنایه زد: بیخود نگران بودین عزیزان صبح و ظهر و شب بعد از پاسخ قاطع ایران هم رسید و قیمت دلار کاهشی شد، هیچ اتفاقی هم نیافتاد، اسرائیل هم مثل همیشه نتونست کاری بکنه و دلالان ارز و شایعه سازان دلار ۷۰ هزار تومانی سنگ رو یخ شدند.

دو مساله مهم از شب حمله به اسرائیل که پنهان مانده است

نگرانی تازه پشت صف طولانی بنزین!

در آن شب خاص تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان داد که همزمان با تحولات سیاسی مردم در شهرهای مختلف ایران با نگرانی به سمت پمپ‌بنزین‌ها هجوم بردند و باعث شکل‌گیری صف‌های چند کیلومتری در جایگاه های عرضه سوخت شدند. اتفاقی که هر اکانت توئیتری و هر کسی که نوشتن بلد بود را تبدیل به منتقد مردم کرد، منتقد مردم بودن البته کار راحتی است و هیچ هزینه‌ای هم ندارد. این که مردم در مواقع اضطراب چنین رفتارهایی داشته باشند، شاید اصلا هم غیرعادی نباشد، هر کسی با توجه به بضاعتش به ایجاد امنیت و تداوم زندگی‌اش فکر می‌کند.

در همین رابطه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اظهارنظرهای متفاوتی کردند که در ادامه می‌خوانید:

* اکانت توئیتری «منطق گرا» در این خصوص با نگاه کنایه آمیز ردباره این اقدام مردم نوشت: راستی با یک باک بنزین بیشتری که دیشب زدید و با یک روغن و رب بیشتری که دیشب خریدید چه کردید؟!

* کاربری به نام امیلی در پاسخ به اکانت توئیتری «منطق گرا» گفت: “چرا جک می‌گی؟ چرا بنزین زدی؟ چرا ترسیدی؟” بابا وا بده دو دقیقه هموطن، اون خط‌کش اندازه‌گیری رفتار صحیح در مواقع بحران رو بذار توی جیبت.

* این اظهارنظر در حالی بیان شد که رسول اسدزاده در دفاع از حرکت شهروندان نگران در صف بنزین نوشت: آبها از آسیاب افتاده، شوک و هراس ابتدایی فروکش کرده و زبان‌ها باز شده‌اند… بعضی‌ها برای ابراز نظر درباره آنچه که در دو روز گذشته در کشور رخ داد مثل همیشه یقه بی‌خطرِ مردم عادی را گیر آورده‌اند و هجوم به پمپ بنزین ها را دم دستی ترین موضوع برای افاضه کلام یافته‌اند… اینکه مردم ایران پس از هر خبر و اتفاق ترسناک که ممکن است زیست طبیعی آنها را تهدید کند دست پاچه و نگران به سمت پمپ‌ بنزین و فروشگاه و نانوایی گسیل می.شوند یک رفتار اجتماعی خارق العاده و منحصر به ما ایرانی‌ها نیست. در همه جای جهان مردم عادی پس از احساس خطر و بنا به غریزه حفظ بقا رفتارهایی مشابه دارند. اما این رفتار زوایای دیگری هم دارد که شاید جماعت منتقد و ناصح نمی‌دانند یا خودشان را به ندانستن زده‌اند. ما در هشت سال جنگ با عراق طولانی‌ترین جنگ کلاسیک صد سال اخیر را از سر گذرانده‌ایم. ترسِ از جان باختن و مال باختن در جنگ و عقب ماندن از گرفتن ماهی از آبِ گل آلود، هنوز در پوست و گوشت و استخوان درصد زیادی از مردم ایران رسوب کرده، رسوبی که چه بسا تا پایان عمر برطرف نخواهد شد… بمانَد که ایرانی‌های معاصر به دلیل تورّم و افسارگسیختگیِ برابریِ نرخ دلار با پول ملی همیشه در هراسِ از دست دادن هستند… مردمی به چشم دیده‌اند زمان جنگ با عراق چطور بخشی از روستا نشین‌های لواسان ( به دلیل گران شدنِ ناگهانی زمین هایشان  پس از پناه بردن مردم به حومه تهران ) از فرش به عرش رسیدند و حالا در پنتهاوس های ولنجک امپراطوری راه انداخته‌اند. مردمی که به یاد دارند قیمت مسکن در تهران و شهرهای بزرگ‌ پس از آتش بس جانِ چه تعداد آدم را که سقف بالای سرشان را ارزان فروخته بودند گرفت… مردم می‌دانند تبعات دارد…. خیلی‌ها را به خاک سیاه می‌نشانَد و تعداد کمی‌ را از زمینِ سفت بلند می‌کند… این مردمِ جنگ آشنا را که هنگام مواجهه با ترس به پمپ بنزین پناه می‌برند را نباید مسخره کرد، نباید از آنها انتقاد کرد. نباید به آنها خرده گرفت…

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 31 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 15 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.