مجله اینترنتی چرا برخی مردان نمی‌خواهند پدر شوند؟ - سرپی

شهروندآنلاین: ۹ میلیون و ۹۰ هزار مرد در تجرد قطعی‌اند. سهم مجردانی که همسرشان فوت کرده هم به ۴۰۷ هزار مرد می‌رسد. ۳۶۳ هزار مرد هم بر اثر طلاق جزو مجرد‌ها قرار گرفته‌اند. البته متاهل‌ها آمار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند؛ ۲۱ میلیون و ۳۱۰ هزار مرد.

چرا برخی مردان نمی‌خواهند پدر شوند؟

طبق آمار‌ها و برآوردها، ۵ درصد مردان متاهل هنوز پدر شدن را تجربه نکرده‌اند. البته این آمار در میان مردان متاهل مسن‌تر به حدود ۳ درصد می‌رسد. مردانی که هنوز طعم بچه‌دار شدن را نچشیده‌اند؛ هرچند این آمار‌ها به سال ۹۵ برمی‌گردد و هنوز مشخص نیست طی سال‌های اخیر به این رقم افزوده شده یا نه.

سرشماری سال ۹۵ از حدود ۱۵ درصد از مردان متاهل ایرانی خبر می‌دهد که حداقل یک‌بار پدر شدن را تجربه کرده‌اند. آمار پدرانی که دو فرزند دارند به حدود ۲۵ درصد می‌رسد. البته سهم سه فرزند و بیشتر سهم سایر مردان می‌شود.

سهم مردان از جمعیت؛ ۹.۵ میلیون نفر

۹۵ میلیون و ۲۷۸ هزار نفر! رقمی که جمعیت ایران ۱۵ سال آینده به آن می‌رسد. اما سهم مردان از این جمعیت؟ حدود چهار سال پیش یعنی سال ۹۶ مردان جمعیت‌شان از زنان فزونی گرفت. طبق آمار‌های رسمی مردان حدود یک میلیون بیشتر از زنان بودند.

برتری که به نظر می‌رسد مردان تصمیم گرفتند تا ۱۴۱۵ ادامه بدهند. پیش‌بینی‌ها از جمعیت ۴۷.۹ میلیون نفری مردان در این سال خبر می‌دهد. هرچند جمعیت زنان در همان سال به ۴۷.۳ میلیون نفر می‌رسد. براساس همین پیش‌بینی‌ها تعداد زنان و مردان در سال ۱۴۱۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.

چرا برخی مردان نمی‌خواهند پدر شوند؟

آمار‌های سال ۱۳۹۶ از ۳۰.۵ میلیون مرد و ۲۹.۷ میلیون زن در نقاط شهری خبر می‌دهد. جمعیتی که طبق برآورد‌های مرکز آمار در ۱۵ سال آینده در مردان به ۳۸.۳ میلیون و زنان به ۳۷.۹ میلیون نفر خواهد رسید.

همین برآورد‌ها از کاسته شدن جمعیت در مناطق روستایی خبر می‌دهد. جمعیتی که از رقم ۲۰.۷ میلیون نفر در سال ۹۶ به ۱۸.۹ میلیون نفر در سال ۱۴۱۵ خواهد رسید. به تفکیک تعداد مردان در این مناطق از ۱۰.۵ میلیون نفر به ۹.۵ میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت زنان هم از ۱۰.۲ میلیون به ۹.۴ میلیون نفر خواهد رسید.

مردان یک سال کمتر عمر می‌کنند!

مردان، اما در امید به زندگی کمی عقب‌تر از زنان ایستاده‌اند. متوسط سن امید به زندگی در ایران به حدود ۷۶.۵ سال می‌رسد. سنی که در میان مردان به ۷۶ و در میان زنان به ۷۷ سال می‌رسد.

با این پیش‌بینی‌ها می‌توان نتیجه گرفت نسبت جنسی به نفع زنان تغییر خواهد یافت. با توجه به سالخوردگی جمعیت کشور نسبت جنسی در افراد بالای ۶۰ سال به نفع زنان تغییر خواهد داشت.

آمار‌های ثبت احوال خبر از این دارد که مردان بیشتر از زنان می‌میرند. به عبارت دیگر زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

براساس آمار‌های ۹۸ برای ۳۹۴ هزار و ۱۳ شهروند سند فوت ثبت شده است. سهم مردان از این آمار ۲۲۳ هزار و ۲۰۵ نفر بوده تا سهم زنان به ۱۷۰ هزار و ۸۰۸ نفر برسد.

و، اما دلیل کم عمر کردن مردان را شاید بتوان به استفاده بیشتر از سیگار، خطر کردن بیشتر و فعالیت فیزیکی سخت‌تر نسبت داد. البته نباید فراموش کرد که یکی از دلایل عمر کمتر مردان در عدم بروز احساسات‌شان ریشه دارد.

چرا برخی مردان نمی‌خواهند پدر شوند؟

مردان کمتر اهل گفتگو درباره هیجانات‌شان هستند. هرچند مردان به مراتب کمتر از زنان در جمع دوستان وقت می‌گذرانند. مردانی که اغلب به تنهایی پناه می‌برند که نتیجه آن افسردگی و گاهی اوقات اختلالات روانی است. درواقع حضور در جمع دوستان خطر مرگ را کاهش می‌دهد. نکته بعدی به سیستم ایمنی قوی‌تر زنان برمی‌گردد. در حقیقت عوامل انسانی همچون مصرف دخانیات، کار سنگین و… در مردان سبب افزایش مرگ‌ومیر آنان شده است.

مُد، بچه‌دار نشدن!

بدون فرزند‌ها یا تک‌فرزند‌ها رشد ۸۰ درصدی داشته؛ رشدی طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵. طبق آمار‌ها حدود نیمی از خانواده‌های ایرانی، تک‌فرزند یا بدون فرزند هستند. واقعیت ماجرا اینجاست که فرزندآوری کاهش پیدا کرده است. درواقع ما از دوفرزندی هم عدول کرده، به سمت تک‌فرزندی و بی‌فرزندی رفته‌ایم.

فرزندخواهی ایرانیان در سال ۹۷ فقط ۱.۷ دهم درصد به ازای هر زن بوده است. اگر تفاضل عدد فرزندخواهی با فرزندآوری محاسبه بشود، خواهیم دید حدود ۱.۵ فرزند تفاوت میان خواسته و عمل خانواده ایرانی وجود دارد. بررسی از این خبر می‌دهد که مردان تمایلی به پدر شدن ندارند. مردانی که به زندگی گذشته و تجربیات پدران‌شان تکیه می‌کنند، بنابراین تمایلی به تجربه پدر شدن ندارند. نگرانی از اینکه نتوانند آینده خوبی برای فرزندشان فراهم کنند و پدر خوبی برای او باشند هم دلیل دیگری است برای پرهیز از پدر شدن

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 206 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 23 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها